Wednesday, May 24, 2017

نکاتی طلایی برای ترک سیگار

در این مقاله نکاتی را برای شما یاد آوری میکنم که بتوانید با استفاده و بکارگیری آنها وابستگی خود به سیگار را پایان دهید. پاکسازی از سیگار یکی از بهترین و بزرگترین کارهایی است که یک انسان مصرف کننده سیگار می تواند برای خود انجام دهد.
انسانهای سیگاری مدتهاست که این موضوع را می دانند ولی نکته ای که مهم است این می باشد که چقدر هر فرد نسبت به این موضوع جدی و مصصم می باشد.
ترک کردن سیگار بسیار کار پیچیده  و مشکلی می باشد در صورتی که شما نا آگاهانه آن را انجام دهید و در مقابل آن کار بسیار ساده  و آسانی می گردد اگر از روی آگاهی و دانش اقدام به این کار کنید.
بسیاری از افراد در برابر ترک سیگار خود شکست می خورند و نمی توانند که سیگار را کنار بگذارند.
اما بهتر است که بدانید بیشتر افراد سیگاری که نتوانسته اند سیگار خود را برای همیشه ترک کنند چندین بار تلاش ناموفق را تجربه کرده اند.
مواردی را در زیر برای شما نام می برم که توسط افرادی که موفق به ترک سیگار شده اند امتحان شده و به شما کمک میکند تا در این مبارزه بتوانید موفقیت را احساس کنید.

۱- لطفا بنویسید و از قلم و کاغذ استفاده کنید

بسیاری از انسانهای موفق در زمینه های مختلف در این مورد که هر آنچه را که می خواهید بدست بیاورید باید بنویسید و ثبت کنید اتفاق نظر دارند.
قبل از هر اقدامی در مورد سیگار به خوبی فکر کنید و ببینید که از چه چیزهایی در مورد آن بدتان می آید و اینکه چرا و به چه دلیلی می خواهید سیگار را ترک کنید.
آیا نگران از دست دادن سلامتی خود هستید. از اینکه احتمال مبتلا شدن به سرطان ریه و سایر بیماری های مختلف در شما بالا است در هراسید؟
بیماری های قلبی، سر دردهای مزمن، سرفه های مداوم و یا معده درد شما را به فکر فرو برده است؟
آیا این نکته که مصرف سیگار شما می تواند خسارت های جبران ناپذیر را به همسر، فرزند و یا نزدیکان شما وارد کند شما را نگران کرده است؟
فکر می کنید که واقعا الگوی خوبی برای فرزندان خود نیستید؟
از اینکه همیشه موهای شما، لباسهای شما، دستهای شما بوی سیگار می دهند ناراحت هستید؟
لطفا این لیست را برای خود تهیه کنید و همیشه آنرا در کنار خود داشته باشید. هربار که خواستید سیگار بکشید و میل به کشیدن سیگار به سراغ شما آمد به لیست خود نگاهی بیاندازید و به یاد آورید که چرا تصمیم به ترک سیگار گرفته اید و چرا دوست دارید که آن را کنار بگذارید.
یکی از شاخه های بیماری ما فراموشی است و ما به سرعت فراموش می کنیم که چرا و به چه دلیل باید مصرف سیگار خود را قطع بکنیم. نوشتن انگیزه های ترک سیگار و یا عجزهایی که ما در برابر سیگار داریم باعث می شود که ما کمتر دلیل ترک سیگار خود را فراموش کنیم و همیشه ما را در حالت خود هوشیاری نگه می دارد.

۲- کمک و حمایت دیگران را برای خود داشته باشیم

تجربه نشان داده است که استفاده از اراده شخصی برای ترک سیگار بسیار کار را دشوار می کند.
به خانواده و دوستان و اطرافیان خود بگویید که می خواهید سیگار را ترک کنید. با این کار شما از اراده آنها نیز به نفع خود استفاده کرده اید. هر بار که خواستید سیگار را مصرف کنید به یکی از آنها بگویید که هوس کشیدن سیگار به سراغتان آمده است. مطمئنا گفتگو با آنها و ابراز احساسات شما می تواند هیجانات کشیدن سیگار را در شما پایین بیاورد و شما را از شکست حتمی نجات دهد.
از دوستان و آشنایانی که سیگار را قبل از شما ترک کرده اند نیز می توانید کمک بگیرید. می توانید که با افراد دیگری که با شما هم هدف هستند ملحق شوید و یک گروه دو،سه و یا چند نفره را تشکیل دهید.حتی می توانید در گروه های مجازی نیز این افراد را پیدا کنید.
تجربیات و احساسات خود را با هم در میان بگذارید و از ارده هم برای بهبودی خود استفاده کنید.

۳- از یک راهنمای کار بلد کمک بگیرید

راهنما می تواند که بسیاری از مطالب را که شما از آن آگاهی ندارید را به شما آموزش دهد و شما را از آن مطلع کند. راهنما کسی است که قبل از شما مسیر ترک سیگار را با موفقیت طی کرده است و بسیاری از موارد را یا تجربه کرده است و یا از تجربه دیگران استفاده کرده است.
برخی از مراکز برنامه هایی را دارند که شما را در منزل از طریق تلفن پیگیری می کنند تا شما بتوانید از هنگام شروع با آنها در تماس باشید.
هر چه در طول برنامه ترک سیگار خود از مشاوره و راهنمایی بیشتر برخوردار باشید احتمال موفقیت شما چندین برابر بیشتر می شود.

۴- ساز و برگ و محرک های مصرف سیگار خود را دور بریزید

محل ها و موقعیت هایی که باعث می شود شما به سیگار فکر کنید و هوس کشیدن آن را در شما افزایش می دهد، شناسایی کنید و از حضور در آن محل ها و موقعیت ها اجتناب کنید.
بیشتر به مکانهایی که سیگار کشیدن در آن ها ممنوع می باشد بروید مثل سینما، استخر، پاساژها و یا موزه ها
دوستان غیر سیگاری برای خود انتخاب کنید و با آنها معاشرت کنید.
اتاق کار خود را عوض کنید. از دوستان سیگاری خود دوری کنید و ارتباط با آنها را به عنوان خط قرمز های خود در نظر بگیرید.
خود را مشغول کنید تا بی حوصلگی و افسردگی باعث تحریک مصرف سیگار در شما  نشود.
فندک و زیرسیگاری و پاکت سیگار خود را نگه ندارید ، همه آنها را دور بریزید.
الکل، قهوه، کافئین و شیرینیجات می تواند هوس کشیدن سیگار را در شما بسیار زیاد کند. سعی کنید بیشتر از آب و چای برای خود استفاده کنید.
یک جمله طلایی را در طی روز باخود تکرار کنید تا الگوی ذهنی شما شود
من هیچ نیازی به مصرف سیگار و نیکوتین ندارم

۵- از محصولات فرهنگی صوتی و تصویری و کتاب های مرتبط استفاده کنید

کتاب ها و نشریاتی که در زمینه ترک سیگار است می تواند کمک شایانی  به  شما بکند. هر کتاب می تواند منبع بسیار عالی برای افزایش سطح آگاهی شما باشد.
خواندن کتاب و نشریات باعث می شد که شما همیشه در حالت خود هوشیاری باقی بمانید.
اگر خواندن کتاب برای شما سخت است حتما از محصولات صوتی و آموزشی استفاده کنید. این محصولات باعث تغییر رفتار ها و باورهای شما می گردد و تحمل دوری از سیگار را برای شما آسانتر می کند و شما را به هدفتان می رساند.

۶- استرس و اضطراب نداشته باشید

با داشتن استرس و اضطراب میل به کشیدن سیگار در شما افزایش پیدا می کند.
سعی در کنترل استرس و اضطراب خود داشته باشید. در دوره ترک سیگار نباید عصبانی شوید، خیلی خود را نگران نکنید، بعضی از کارها را که میتوانید به دیگران واگذار کنید به آنها بدهید.
روحیه خود را بالا نگه دارید و شاد باشید،در طی دور ترک سیگار ماتم نگیرید.
شما در حال انجام کار بزرگی هستید پس باید که بسیار خوشحال و شاداب و سرزنده باشید. استراحت کافی داشته باشید. تمرینات آرام سازی ذهن و ریلکسیشن را انجام دهید. تنفس عمیق و نوشیدن آب را فراموش نکنید. نرمشهای ملایم کششی می تواند کمک بزرگی به شما بکند. به موسیقی مورد علاقه خود بیشتر گوش کنید.

۷- فقط برای امروز زندگی کنید

در مورد یک هفته و دوماه و یک سال آینده نگران نباشید و به آنها فکر نکنید. برای اینکه بار روانی کمتری را به دوش بکشید فقط برای امروز روی آن تمرکز کنید و به خود بگویید که من فقط برای امروز سیگار مصرف نمی کنم.
هر یک ساعت که شما بدون مصرف سیگار طی میکنید یک گام برای رسیدن به هدف مهم خود که کنار گذاشتن یک وابستگی شدید، گران قیمت و بیماری زاست نزدیکتر می شوید.
فردا را فراموش کنید و روی موفقیت های خود فقط برای امروز متمرکز شوید.

۸- جایزه را فراموش نکنید

وقتی یک روز کامل را سپری کردید باید به خود یک جایزه بدهید.
این کار باعث شرطی شدن ذهن شما می شود که اگر هر روز بتوانیم بدون مصرف سیگار سپری کنم  یک  جایزه نصیب من میشود.
جایزه ها را برای خود کوچک کنید، مثل خوردن یک بستنی و یا یک تکه شکلات، سینما رفتن و یا یک بازی کامپیوتری بازی کردن. حتی تشویق کردن و دست زدن برای خود می تواند یک جایزه محسوب شود.
قدم زدن در پارک، شنا، فیلم کمدی، نقاشی، رستوران و بستنی خوردن می تواند ایده های خوبی باشد.
به امید موفقیت و شادکامی شما
دوستدار شما:داریوش قاضی مرادی

No comments:

Post a Comment