Thursday, May 18, 2017

چند اقدام لازم در جهت ترک سیگار

۱- برای پاکی خود ارزش قائل بشوید و آن را یک سرمایه گران‌بها بدانید. اگر یک ساعت است سیگار نمی‌کشید شما موفق به یک سرمایه‌گذاری خوب‌ روی سلامتی و آرامش و شادابی خود شده‌اید.
۲- برای اینکه بار روانی کمتری را به دوش بکشید به خود بگویید که فقط قرار است برای امروز سیگار نکشید. این‌ یک  راهکار بسیار عملی است که هزاران نفر قبل از شما انجام داده‌اند و موفق شده‌اند. شما به‌ راحتی می‌توانید برای یک روز پاک باشید و این عمل را هر روز تکرار کنید
این مثل بالا رفتن از پله نردبان بلند و تمرکز بر پله بعدی به‌جای نگاه کردن به بالای نردبان هست.
۳- مطمئن باشید تمام ناراحتی‌های شما با ترک سیگار و حفظ پاکی به‌مرور زمان از بین می‌رود. بدن خود را دور از سیگار نگه‌دارید تا دوباره مجبور نشوید این عمل را تکرار کنید. شما به‌زودی فراموش می‌کنید که یک فرد سیگاری بوده‌اید.
۴- فراموش نکنید چیزی به‌عنوان یک نخ یا یک پک نداریم. سیگار کشیدن یک عمل زنجیره‌ وار‌است و هر سیگار منتهی به سیگار بعد می‌شود، هوشیار باشید.
۵- به یاد داشته باشید که شما با انتخاب خود نیکوتین را ترک کرده‌اید پس شما از چیزی محروم نشده‌اید. بلکه چیزهای خوب بی‌شماری به‌زودی نصیب شما خواهد شد. شما باید دائم این را به خود بگویید که :

من هیچ نیاز به مصرف نیکوتین نخواهم داشت

۶- هر یک از ما انسان‌ها به خدایی که جهان هستی را خلق کرده اعتقاد داریم. او دارای نیرویی برتر از ماست. ما خود را در مسیر بهبودی به او می‌سپاریم و از او یاری می‌خواهیم. در هنگام وسوسه نیایش راهکار بسیار عالی است.
۷- در روزهای اول ترک شما شاید فکر کنید چیزی را گم‌کرده‌اید. زیاد به این فکر بها ندهید این احساس گم‌کردگی موقتی است و به مرور زمان از بین می‌رود.
۸- شما باید از مسائل تحریک‌کننده دوری‌کنید. گرسنگی، تنهایی، عصبانیت و خستگی از جمله مسائل ایجاد وسوسه هستند.
۹- یکی از راه های ورود وسوسه و هوس کشیدن سیگار به شما حواس پنج‌گانه هست. به افراد سیگاری در حال کشیدن نگاه نکنید و خیره نشوید. شما باید به حال  آن‌ها تأسف بخورید زیرا آن‌ها هنوز در دام هستند و شما آزاد و رها، درجایی که بوی سیگار هست نروید، به سیگار دست نزنید، از دوستان سیگاری خود دوری‌کنید و برای مدتی یک ماه خط قرمزهایی برای خود تعیین کنید.
قانونی است به نام توپ‌بازی، یار بازی، زمین‌بازی همیشه این سه قانون را به یاد بیاورید و در قرار گرفتن در موقعیت آن‌ها خودداری کنید.
توپ‌بازی در حقیقت همان سیگار و یا قلیان و هر چیز دیگری است که حاوی نیکوتین باشد.

97238381-e1466194431886


یار بازی همان دوستان و افرادی هستند که ما با آن‌ها بیشتر مصرف می‌کردیم و در کل همه‌کسانی که الآن سیگار می‌کشند جزوه این گروه به‌ حساب می آیند.
زمین‌بازی مکان‌هایی هست که ما در آنجا بیشتر سیگار می‌کشیدیم و یا الان دیگران در آن سیگار میکشند.

۱۰- به جای نیکوتین مواد غذایی مقوی بخورید. استراحت بیشتر داشته باشید و در هنگام عصبانیت چند نفس عمیق بکشید.
در اینجا قانونی است به نام صبر، در هنگام وسوسه‌های شدید صبر کردن یک معجزه می‌کند. سعی کنید شمارش معکوس از ۵۰ به پایین را انجام بدهید و خواهید دید که به‌سرعت وسوسه از شما دور می‌شود.
۱۱- از مایعات بیشتر استفاده کنید تا سموم نیکوتین از بدن شما شسته شود. آب نوشیدن معجزه‌ای دیگر است که در هنگام وسوسه‌ها به شما کمک فراوان می‌کند. از آب پرتغال نیز بیشتر استفاده کنید. آب پرتغال خاطر داشتن ویتامین شادابی و نشاط را به شما باز می‌گرداند و شما را در وضعیت بهتری ازنظر جسمی قرار می‌دهد.
۱۲- بعد از ترک سیگار اشتهای شما افزایش میابد. بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها وسوسه شمارا زیاد می‌کند. از غذاهای چرب و گوشتی اجتناب کنید وبه هیچ عنوان قهوه و کافئین مصرف نکنید. مشروبات الکلی سلامت عقل را از شما می‌گیرد و شما قادر به تصمیم‌گیری درست نخواهید بود. به‌ هیچ‌ عنوان از مشروبات الکلی استفاده نکنید.

۱۳- برای خود باید یک همراه بهتر از سیگار پیدا کنید. من به شما توصیه می‌کنم که در جلسات و گروه‌های ترک سیگار حاضر شوید تا بتوانید در آنجا برای خود یک دوست همدرد خود را پیدا کنید و احساسات خود را برای هم بیان کنید.
download-29

((معجزه حضور در جلسات یکی دیگر از راهکارهای عالی است.))

۱۴- به شما توصیه می‌کنم که این کتاب را به‌ عنوان یک تکیه‌گاه قوی همیشه و همه‌جا همراه خود داشته باشید تا در هنگام نیاز و پیدا شدن وسوسه به آن رجوع  کنید.

صبور باشید

download-15


صبر یکی از نکات کلیدی است که شما باید آن‌ها در خود بسیار قوی کنید. صبر نکته کلیدی برای آزادی شما از دام سیگار است. صبور باشید.
برای کسانی که به‌ تازگی سیگار را کنار می‌گذارند ایستادگی در برابر شرایط بحرانی مثل مرگ یک عزیز، شرایط بد کاری، مشکلات مالی و …کمی دشوار به نظر می‌رسد.
هر موقع این احساسات سراغ شما آمد و عرصه را بر شما تنگ کرد سیگار کشیدن خود را به مدت ۵ دقیقه به تعویق بیندازید. یادتان باشد که شما چه به وسوسه خود پاسخ مثبت بدهید یا پاسخ منفی ظرف چند دقیقه این هوس از بین می‌رود؛ بنابراین با تمام نیروی خود سعی در نگه‌داشتن میل خود بکنید و خواهید دید که او شما را رها خواهد کرد.

توجه داشته باشید که عادتی که در شما در طی زمان بسیار زیادی شکل‌گرفته است و علاوه بر آن ماده مخدری که با این عادت ترکیب‌ شده است و شما را مجبور به مصرف سیگار می‌کند در حقیقت بخشی از شخصیت شما شده است. اگر توقع داشته باشیم که یک‌شبه از دام آن خلاص شویم کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. البته من به شما قول می‌دهم که اگر با من همراه باشید ما در طی یک دوره ۲۱ روزه کاملاً هوس و وسوسه سیگار کشیدن را از شما دور می‌کنیم و شما دیگر هیچ  نیازی به مصرف سیگار نخواهید داشت.
شما در حقیقت با تکرار یک عمل باعث ایجاد یک عادت مخرب و تشکیل یک مسیر عصبی در ذهن خود شده اید. حال برای از بین بردن این مسیر عصبی و تشکیل یک مسیر عصبی جدید دیگر کمی نیاز به تمرین مداوم و تغییر باورها و ارسال سیگنال‌ها و پیام‌های مثبت به ذهن خود هستید.

No comments:

Post a Comment